Objective

Interactive Video Installation | vr, head tracking | 2015 | 1 video | 8 images | 310 words
English description

Die interaktive Video-Installation „Objektiv“ eröffnet dem Betrachter ein dreidimensionales Szenario. Zunächst sieht man einen Baum auf dem Gipfel eines Hügels. Ein Sensor erkennt die Zuschauer und überraschend gerät die Szene in Bewegung.

Der Betrachter kann mit der Installation dynamisch interagieren. Durch Veränderung seiner Haltung nähert er sich dem Baum oder umschreitet ihn seitwärts. Die Darstellung bleibt jedoch auf den massiven Stamm im Zentrum der Szene fixiert.


Die Arbeit „Objektiv“ von Jens Isensee erweitert den Bildbegriff in der Kunst auf unverhoffte Weise: Die virtuelle Umgebung wird zur Bühne eines Formprozesses, denn die Arbeit macht ihre Zuschauer zu aktiven Mitgestaltern der Szene. Tritt man näher heran, lassen sich organische Strukturen auf der Oberfläche des Stammes ausmachen, die sich unter dem wandernden Blick des Betrachters verändern und zu wachsen beginnen. 


Die Objekte nehmen an Färbung und Intensität zu und im Spiel der ausufernden Formen gewinnt das Szenario eine abstrakte Qualität, welche in der Interaktion des Betrachters seinen Ursprung hat. Die Arbeit erhebt diesen in den Rang eines Teilhabers und emanzipiert ihn zum aktiven Mitgestalter. Dabei entstehen Gebilde, die sich in Relation zur eingenommenen Perspektive entwickeln. Letztlich visualisiert die Arbeit damit den zutiefst selektiven Charakter menschlicher Wahrnehmung und bricht so mit der Illusion einer objektiven Wirklichkeit.

“Nachts sind alle Katzen grau”  |   Gruppenausstellung  |  Aula Galerie, HBK Braunschweig


Objective  |  English Description
Interactive Video Installation  |  VR, head tracking  |  0,6 x 0,6 x 2 m  |  2015

The interactive installation „Objective“ extends the concept of an image in its very own way. The work opens up a pictorial scene to viewers in which they can look and move around. Computer hardware stages a surreal scenery and an integrated camera follows the spectators head movements. This data is turned into movement and change of perspective in the virtual room. At first the scenario seems to be static, but it turns out to start evolving as soon as someone is recognized staying in front of the installation. The whole surrounding becomes the stage of a process of forming, which is initiated and influenced by the viewers presence. These three-dimensional structures are developing and shaping themselves in relation to perspective and posture.
Firstly we see this hill with a tall tree on the top. It becomes clear to contemplators very soon that they can go into the scene or draw back and are also able to turn around to a certain degree. The view is somehow fixed towards this center. Next things we might realize are the humane silhouettes, standing all around this epicentre of perception. They seem to have solidified in a posture of expectation or contemplation. They reflect us on our own way of perception. As we come closer, we recognize organic structures on the surface of the tree, that are instantly starting to grow in size and change in colourfulness and intensity. With that mushrooming play of forms the image gets charged with an abstract quality, which traces back to the interaction that came with the spectators attendance. This work raises us into the rank of contributor and co-creator. It thereby visulizes the selective character of our cognition which creates the illusion of an objective reality in the first place.

 

The interactive installation was exhibited at the group exhibition „All cats are grey at night”  |  Aula Galerie, HBK Braunschweig  |  19.1. – 21.2.1


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